10 tipů pro ostřejší fotografie krajiny

10 tipů pro ostřejší fotografie krajiny

Můžete mít sebelepší fotoaparát s vysokým rozlišením, ale pokud se nebudete řídit následujícími radami, můžete se potýkat s neostrými fotografiemi a drahá technika a investice do ostrých objektivů přijde vniveč.

1. kabelová spoušť nebo opožděné spuštění

Základem je ovládat spoušť bezdotykově. Zkuste si někdy zapnout zvětšení při liveview a každý dotyk fotoaparátu se projeví znatelným roztřesením obrazu s dozvukem několik vteřin. Někdo to řeší pomocí samospouště, Nikon má na to funkci, která se jmenuje opožděné spuštění závěrky. Doporučuji nastavit na 3 vteřiny, k expozici dojde až po uplynutí této doby, je to obdoba samospouště. Doba 3 vteřin by měla být dostatečně dlouhá na to, aby se fotoaparát uklidnil a přestal se hýbat. U zrcadlovek lze využití i předsklopení zrcátka. Bouchnutí zrcátka totiž způsobuje nezanedbatelné vibrace, zejména při použití teleobjektivu.


Kabelová spoušť je povinná výbava každého krajináře.

2. stativ na dobrém podkladu

Stativ se snažte umístit na opravdu pevnou podložku. Měkké bahno, sníh, led, písek, to vše může způsobit nežádoucí drobné pohyby stativu. Velký pozor si dávejte na houpavé podloží například na rašeliništích.

 Mount Edith Cavell
Na rašeliništi je lepší se co nejméně hýbat.

3. utažení rychloupínací destičky

Pokud destičku neutáhnete opravdu na krev, může se stát, že při snímání na výšku fotoaparát pomalu padá. Fotografie delším časem jsou potom samozřejmě máznuté a pečlivě vyladěná kompozice se změní. Doporučuji nosit inbus nebo torx sklíček na utažení.

T.A. Moulton BarnZejména při dlouhé expozici se fotoaparát nesmí pohnout

4. sundat popruh

Popruh vlající ve větru způsobuje zbytečně nežádoucí vibrace. Už jsem viděl i případ, kdy fotograf zavadil o popruh a srazil si stativ na zem. Je dobré popruh sundat, k tomu se hodí skvělé kotvičky PD.


Popruh můžete sundat nebo zafixovat gumičkou.

5. nevytahovat středovou tyč stativu, případně nejslabší nohy

Středová tyč a nejtenčí část nohou stativu jsou nejslabším místem stativu. Pokud je to tedy možné, je lepší se vyhnout jejich použití a raději se trošku ohnout. V honbě za parametry přistupují výrobci na extrémní řešení až moc slabých nohou, které mnohdy nedokáží odolat ani vibracím od mírného větru.


Středovou tyč se snažte používat pouze nouzově.

6. použijte adekvátní stativ

I na lehkou bezzrcadlovku použijte stativ o nosnosti 5 nejlépe ale 8 kg. Dostatečná rezerva zaručí, že se stativ nebude prohýbat pod vahou fotoaparátu a rezerva je důležitá pro celkovou stabilitu sestavy. Stativ můžete i zatížit, některé stativy jsou vybavené háčkem na středové tyči. Já na něj často pověsím batoh, tím se stativu sníží těžiště a lépe odolává vibracím.


Na těžké stativy je nutné použít kvalitní stativ.

7. zkontrolujte zaostření / zaostřete přes LV

Může se stát, že ostření ujede, fotoaparát zahlásí zaostřeno, ale ve skutečnosti je objekt neostrý. Je dobré na liveview použít 100% zvětšení a ostrost zkontrolovat. Já osobně potom ostření vypnu a scénu většinou už neměním. Fotím rád stylem, jedno místo - jedna kompozice a čekat na světlo. Když totiž začnu pobíhat, měnit objektivy, úhly záběru, tak se mi často stane, že přijdu o nejlepší světlo na předtím připravené scéně. To platí pro focení za východu a západu slunce, když je mlha, tak se podmínky tolik nemění a neřeším to.


Při různě vzdálených objektech je mnohem důležitější správné ostření.

8. ve větru zapněte stabilizaci

Také jsem si dělal jednou test, jestli má cenu zapnout stabilizaci ve větru, i když máte fotoaparát na stativu. Výsledek byl, že snímky se stabilizací byly výrazně ostřejší. Jemné vibrace vlivem větru dokázala stabilizace velmi dobře eliminovat. Je dobré také odstínit největší poryvy větru vlastním tělem. Při focení s teleobjektivem je často jedinou šancí položit fotoaparát například na batoh a zatížit dalším batohem nebo sandbagem.

Vichřice
Tuto fotografii jsem pořídil ve vichřici, která unášela čerstvý sníh, fotoaparát jsem musel krýt tělem.

9. zvolte správnou clonu

Objektivy jsou obecně nejostřejší někde kolem clony f/11 až f/16. Já většinu fotek dělám na clonu f/11 a pokud mám popředí dost blízko, pomůžu si věcí od makro fotografů tzv. focus stackingem. Pořídím několik fotek s rozdílnou rovinou ostření, většinou tři - nejbližší popředí, popředí, pozadí. tyto fotografie potom spojím v počítači a mám tak dokonale ostrou fotku.

Staré Město
U těchto fotografií se vyplatí použít focus stacking.

10.nekopněte si do stativu, pozor na prkna vyhlídek

Zásadní věc, během expozice se nedotýkejte fotoaparátu ani stativu a dávejte pozor ať si nekopnete do stativových nohou. Na rozhlednách a vyhlídkách jsou problémem i prkna po kterých někdo chodí a která pruží a způsobují, že stativ nestojí na pevné podložce. Podobně je to i na lávkách a mostech, ty se často dost výrazně pohybují v rytmu procházejících lidí. Velké mosty se zase otřesou při průjezdu velkého vozidla. Jednou jsem takhle fotil na mostě v Ústí nad Labem a pokaždé když projel trolejbus, byla fotka nepoužitelná. To samé na Vyšehradském mostě, kde vibrace způsobují chodci i vlaky.

16
Tato fotka dlouhým časem vznikla z lávky železničního mostu, musel jsem vyčkat až nepojede vlak ani nepůjde žádný chodec.